Options
Η διδασκαλία του Ακορντεόν στα Μουσικά σχολεία της Ελλάδας: Διερεύνηση απόψεων επιλεγμένων μουσικοπαιδαγωγών.
Author(s)
Μαυρίκη, Βερονίκη
Advisor(s)
Παπαζαχαρίου - Χριστοφόρου, Μαρία
Abstract
Η παρούσα διπλωματική διερευνά τις απόψεις δέκα επιλεγμένων μουσικοπαιδαγωγών του ακορντεόν για τη διδασκαλία του ακορντεόν στα Μουσικά σχολεία της Ελλάδας. Η διδασκαλία του ακορντεόν είναι ένα ζήτημα το οποίο απασχολεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια τον εκπαιδευτικό χώρο, καθώς δεν υπάρχει αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας του από το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού και Θρησκευμάτων, το οποίο να δίνει μια κατεύθυνση σε σχέση με τη διδασκαλία του, όσον αφορά τους στόχους, το περιεχόμενο, τη μουσικοπαιδαγωγική προσέγγιση, καθώς και την αξιολόγηση των μαθητών. Αποτέλεσμα της απουσίας αναλυτικού προγράμματος διδασκαλίας του ακορντεόν από το Υπουργείο αποτελούν οι διαφορετικές προσεγγίσεις για τη διδασκαλία του οργάνου από τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στα μουσικά σχολεία, ζήτημα που πυροδότησε το ερευνητικό μου ενδιαφέρον για την πραγματοποίηση της παρούσας έρευνας. Επιλέχθηκαν δέκα μουσικοπαιδαγωγοί του ακορντεόν,
οι οποίοι διδάσκουν ακορντεόν σε Μουσικά σχολεία της Ελλάδας κατά το σχολικό έτος 2021-2022. Έγινε συλλογή ποιοτικών δεδομένων μέσω ημιδομημένων συνεντεύξεων, σε διάστημα δύο μηνών, οι οποίες έγιναν διαδικτυακά και τα δεδομένα αναλύθηκαν μέσω της θεματικής ανάλυσης.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η διδασκαλία του ακορντεόν στα μουσικά σχολεία της Ελλάδος επαφίεται στην κρίση του κάθε μουσικοπαιδαγωγού, ο οποίος προσαρμόζει τους στόχους του, το περιεχόμενο διδασκαλίας του καθώς και τη
μουσικοπαιδαγωγική του προσέγγιση σύμφωνα με τα δικά του κριτήρια. Διαπιστώθηκε παράλληλα ότι υπάρχουν κοινές οπτικές, τοποθετήσεις και προσεγγίσεις ανάμεσα στους συμμετέχοντες για τα πιο πάνω ζητήματα που άπτονται στη διδασκαλία του ακορντεόν.
Συνοπτικά διαφάνηκε ότι οι συμμετέχοντες θέτουν μουσικούς στόχους, όπως η ανάπτυξη τεχνικής, μουσικότητας, καθώς και ανάγνωσης/αποκωδικοποίησης της παρτιτούρας, αλλά και εξωμουσικούς στόχους, όπως είναι η ψυχολογία και χαρά του μαθητή, αλλά και γενικότερα η ατομικότητα του κάθε μαθητή. Σε σχέση με το περιεχόμενο διδασκαλίας διαφάνηκε ότι
χρησιμοποιούν πρακτικές μεθόδους εκμάθησης ακορντεόν, οι οποίες διαφέρουν ανά συμμετέχοντα, ανάλογα με τα δικά του κριτήρια. Επίσης χρησιμοποιούν διαφόρων ειδών ρεπερτόριο το οποίο πρωτίστως επιλέγετε με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών. Επίσης επιλέγεται ανάλογα με το είδος μουσικής που ειδικεύεται κάθε συμμετέχοντας. Επιπλέον υπάρχει διαφοροποίηση του περιεχομένου διδασκαλίας προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες κάθε μαθητή ξεχωριστά. Σε σχέση με τη μουσικοπαιδαγωγική προσέγγιση των συμμετεχόντων διαφάνηκε ότι κατά πλειοψηφία ο τρόπος διδασκαλίας γίνεται μέσω εκμάθησης της
παρτιτούρας, που εντάσσεται στο πλαίσιο τυπικών πρακτικών μουσικής μάθησης. Κάποιοι από τους συμμετέχοντες επίσης υιοθετούν άτυπες πρακτικές μουσικής μάθησης όπως είναι η εκμάθηση με το αυτί, η εκμάθηση μέσω μίμησης – ο εκπαιδευτικός ως πρότυπο και η μάθηση σε ομάδες. Ελάχιστοι δίνουν σημασία στα οφέλη της ένταξης του αυτοσχεδιασμού κατά τη
διδασκαλίας τους. Όλοι οι συμμετέχοντες διαφάνηκε ότι δίνουν μεγάλη σημασία στην εμπειρία της ακρόασης ενός κομματιού, είτε από τους ίδιος, είτε μέσω ηχογραφήσεων, πριν από την εκτέλεση του.
Οι συμμετέχοντες επίσης διαφάνηκε ότι χρησιμοποιούν διδακτικά μέσα όπως είναι ο μετρονόμος και οι ηχογραφήσεις. Ενώ μια μειοψηφία αναφέρθηκε στη χρήση των τεχνολογικών μέσων κατά τη διδασκαλία, και ειδικότερα στην ηχογράφηση και βιντεογράφηση, ως εργαλεία μελέτης των μαθητών στο σπίτι. Όσον αφορά την αξιολόγηση διαφάνηκε ότι οι συμμετέχοντες
εφαρμόζουν τελική αξιολόγηση σε σχέση με ζητήματα τεχνικής και μουσικότητας, αλλά δίνουν μεγάλη έμφαση στη συντρέχουσα αξιολόγηση που διαμορφώνεται κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και βασίζεται σε παράγοντες όπως είναι η θέληση, η προσπάθεια, η όρεξη, η αγάπη του μαθητή για το όργανο και γενικότερα επικεντρώνεται στην ατομικότητα του μαθητή.
Η έρευνα εξέτασε επιπρόσθετα τις προκλήσεις, ή δυσκολίες που βιώνουν οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί για τη διδασκαλία του ακορντεόν στα Μουσικά σχολεία της Ελλάδας και κατέγραψε τις εισηγήσεις τους για βελτίωση του θεσμού.
οι οποίοι διδάσκουν ακορντεόν σε Μουσικά σχολεία της Ελλάδας κατά το σχολικό έτος 2021-2022. Έγινε συλλογή ποιοτικών δεδομένων μέσω ημιδομημένων συνεντεύξεων, σε διάστημα δύο μηνών, οι οποίες έγιναν διαδικτυακά και τα δεδομένα αναλύθηκαν μέσω της θεματικής ανάλυσης.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η διδασκαλία του ακορντεόν στα μουσικά σχολεία της Ελλάδος επαφίεται στην κρίση του κάθε μουσικοπαιδαγωγού, ο οποίος προσαρμόζει τους στόχους του, το περιεχόμενο διδασκαλίας του καθώς και τη
μουσικοπαιδαγωγική του προσέγγιση σύμφωνα με τα δικά του κριτήρια. Διαπιστώθηκε παράλληλα ότι υπάρχουν κοινές οπτικές, τοποθετήσεις και προσεγγίσεις ανάμεσα στους συμμετέχοντες για τα πιο πάνω ζητήματα που άπτονται στη διδασκαλία του ακορντεόν.
Συνοπτικά διαφάνηκε ότι οι συμμετέχοντες θέτουν μουσικούς στόχους, όπως η ανάπτυξη τεχνικής, μουσικότητας, καθώς και ανάγνωσης/αποκωδικοποίησης της παρτιτούρας, αλλά και εξωμουσικούς στόχους, όπως είναι η ψυχολογία και χαρά του μαθητή, αλλά και γενικότερα η ατομικότητα του κάθε μαθητή. Σε σχέση με το περιεχόμενο διδασκαλίας διαφάνηκε ότι
χρησιμοποιούν πρακτικές μεθόδους εκμάθησης ακορντεόν, οι οποίες διαφέρουν ανά συμμετέχοντα, ανάλογα με τα δικά του κριτήρια. Επίσης χρησιμοποιούν διαφόρων ειδών ρεπερτόριο το οποίο πρωτίστως επιλέγετε με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών. Επίσης επιλέγεται ανάλογα με το είδος μουσικής που ειδικεύεται κάθε συμμετέχοντας. Επιπλέον υπάρχει διαφοροποίηση του περιεχομένου διδασκαλίας προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες κάθε μαθητή ξεχωριστά. Σε σχέση με τη μουσικοπαιδαγωγική προσέγγιση των συμμετεχόντων διαφάνηκε ότι κατά πλειοψηφία ο τρόπος διδασκαλίας γίνεται μέσω εκμάθησης της
παρτιτούρας, που εντάσσεται στο πλαίσιο τυπικών πρακτικών μουσικής μάθησης. Κάποιοι από τους συμμετέχοντες επίσης υιοθετούν άτυπες πρακτικές μουσικής μάθησης όπως είναι η εκμάθηση με το αυτί, η εκμάθηση μέσω μίμησης – ο εκπαιδευτικός ως πρότυπο και η μάθηση σε ομάδες. Ελάχιστοι δίνουν σημασία στα οφέλη της ένταξης του αυτοσχεδιασμού κατά τη
διδασκαλίας τους. Όλοι οι συμμετέχοντες διαφάνηκε ότι δίνουν μεγάλη σημασία στην εμπειρία της ακρόασης ενός κομματιού, είτε από τους ίδιος, είτε μέσω ηχογραφήσεων, πριν από την εκτέλεση του.
Οι συμμετέχοντες επίσης διαφάνηκε ότι χρησιμοποιούν διδακτικά μέσα όπως είναι ο μετρονόμος και οι ηχογραφήσεις. Ενώ μια μειοψηφία αναφέρθηκε στη χρήση των τεχνολογικών μέσων κατά τη διδασκαλία, και ειδικότερα στην ηχογράφηση και βιντεογράφηση, ως εργαλεία μελέτης των μαθητών στο σπίτι. Όσον αφορά την αξιολόγηση διαφάνηκε ότι οι συμμετέχοντες
εφαρμόζουν τελική αξιολόγηση σε σχέση με ζητήματα τεχνικής και μουσικότητας, αλλά δίνουν μεγάλη έμφαση στη συντρέχουσα αξιολόγηση που διαμορφώνεται κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και βασίζεται σε παράγοντες όπως είναι η θέληση, η προσπάθεια, η όρεξη, η αγάπη του μαθητή για το όργανο και γενικότερα επικεντρώνεται στην ατομικότητα του μαθητή.
Η έρευνα εξέτασε επιπρόσθετα τις προκλήσεις, ή δυσκολίες που βιώνουν οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί για τη διδασκαλία του ακορντεόν στα Μουσικά σχολεία της Ελλάδας και κατέγραψε τις εισηγήσεις τους για βελτίωση του θεσμού.
Date Issued
2022-10-11
Department
Publisher
Σχολή Επιστημών της Αγωγής, Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών : Μεταπτυχιακό στην Μουσική Παιδαγωγική