Options
Εφαρμογή άτυπων διαδικασιών μουσικής μάθησης σε ατομικά μαθήματα κιθάρας: μελέτη τριών περιπτώσεων σπουδαστών
Author(s)
Ιωάννογλου, Αναστάσιος
Advisor(s)
Παπαζαχαρίου - Χριστοφόρου, Μαρία
Abstract
Σύμφωνα με τις αναφορές στη διεθνή βιβλιογραφία (Campbell,1995, 1998, 2000· Folkestad, 2006· Fornas et al., 1995· Jorgensen, 2003· Strauss, 1984) η μουσική μάθηση επιτελείται σε τυπικά και άτυπα πλαίσια τα οποία πολλές φορές αποδεικνύονται να λειτουργούν απομονωμένα. Τα τελευταία χρόνια στα πλαίσια της διερεύνησης πιο δημοκρατικών
παιδαγωγικών πρακτικών οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να εμπλέκουν ενεργά όλους τους μαθητές, σεβόμενες τις μουσικές τους ταυτότητες, γίνονται προσπάθειες γεφύρωσης και συνδυασμού των δύο αυτών μορφών μάθησης. Η ενσωμάτωση άτυπων διαδικασιών μάθησης σε τυπικά σχολικά πλαίσια όπως έχει διερευνηθεί από την Lucy Green (2002) στο πρόγραμμα της «Musical Futures», και από άλλες έρευνες (Andrews, 2011· Βenson, 2011· Campbell, 1995· Davis, 2008· Green, 2002· Παπαζαχαρίου-Χριστοφόρου, 2016), με προσανατόλισαν ερευνητικά στην μελέτη της ενσωμάτωσης άτυπων διαδικασιών μάθησης σε ατομικά μαθήματα κλασικής κιθάρας. Στόχος μου ήταν να ερευνήσω τις εμπειρίες τριών
περιπτώσεων μαθητών μου, κατά την εφαρμογή άτυπων διαδικασιών μουσικής μάθησης στα μαθήματα κιθάρας, να κατανοήσω τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν και τους τρόπους που επέλεξαν για να τις ξεπεράσουν και να περιγράψω επίσης τα συναισθήματα, τις απόψεις και την συμπεριφορά τους, κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Ποιοτικά εργαλεία συλλογής δεδομένων όπως η προσωπική παρατήρηση και σημειώσεις, οι ηχογραφήσεις των
μαθημάτων και οι ημιδομημένες συνεντεύξεις από τους συμμετέχοντες με βοήθησαν να
συλλέξω πλούσια και πολυδιάστατα δεδομένα.
Από την ανάλυση των δεδομένων διαφάνηκε ότι οι μαθητές ανταποκρίθηκαν θετικά
στην μεγαλύτερη αυτονομία που τους δόθηκε και κατάφεραν να ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες που προέκυψαν, αποκομίζοντας από όλη αυτή τη διαδικασία πλούσιες μουσικές 10 και εξωμουσικές γνώσεις και δεξιότητες. Οι άτυπες διαδικασίες μάθησης αποτέλεσαν πλαίσιο για τη μουσική ανάπτυξη των μαθητών μου και αύξησαν τα κίνητρα τους για
μουσική ενασχόληση. Συγκεκριμένα παρατηρήθηκε ανάπτυξη της ακουστικής τους ικανότητας και εξέλιξη της τεχνικής τους κατάρτισης στο όργανο της κιθάρας. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας αποτελούν αφορμή για προβληματισμό ως προς την υιοθέτηση πιο σύγχρονων μουσικοπαιδαγωγικών προσεγγίσεων σε μαθήματα κλασικής
κιθάρας.
παιδαγωγικών πρακτικών οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να εμπλέκουν ενεργά όλους τους μαθητές, σεβόμενες τις μουσικές τους ταυτότητες, γίνονται προσπάθειες γεφύρωσης και συνδυασμού των δύο αυτών μορφών μάθησης. Η ενσωμάτωση άτυπων διαδικασιών μάθησης σε τυπικά σχολικά πλαίσια όπως έχει διερευνηθεί από την Lucy Green (2002) στο πρόγραμμα της «Musical Futures», και από άλλες έρευνες (Andrews, 2011· Βenson, 2011· Campbell, 1995· Davis, 2008· Green, 2002· Παπαζαχαρίου-Χριστοφόρου, 2016), με προσανατόλισαν ερευνητικά στην μελέτη της ενσωμάτωσης άτυπων διαδικασιών μάθησης σε ατομικά μαθήματα κλασικής κιθάρας. Στόχος μου ήταν να ερευνήσω τις εμπειρίες τριών
περιπτώσεων μαθητών μου, κατά την εφαρμογή άτυπων διαδικασιών μουσικής μάθησης στα μαθήματα κιθάρας, να κατανοήσω τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν και τους τρόπους που επέλεξαν για να τις ξεπεράσουν και να περιγράψω επίσης τα συναισθήματα, τις απόψεις και την συμπεριφορά τους, κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Ποιοτικά εργαλεία συλλογής δεδομένων όπως η προσωπική παρατήρηση και σημειώσεις, οι ηχογραφήσεις των
μαθημάτων και οι ημιδομημένες συνεντεύξεις από τους συμμετέχοντες με βοήθησαν να
συλλέξω πλούσια και πολυδιάστατα δεδομένα.
Από την ανάλυση των δεδομένων διαφάνηκε ότι οι μαθητές ανταποκρίθηκαν θετικά
στην μεγαλύτερη αυτονομία που τους δόθηκε και κατάφεραν να ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες που προέκυψαν, αποκομίζοντας από όλη αυτή τη διαδικασία πλούσιες μουσικές 10 και εξωμουσικές γνώσεις και δεξιότητες. Οι άτυπες διαδικασίες μάθησης αποτέλεσαν πλαίσιο για τη μουσική ανάπτυξη των μαθητών μου και αύξησαν τα κίνητρα τους για
μουσική ενασχόληση. Συγκεκριμένα παρατηρήθηκε ανάπτυξη της ακουστικής τους ικανότητας και εξέλιξη της τεχνικής τους κατάρτισης στο όργανο της κιθάρας. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας αποτελούν αφορμή για προβληματισμό ως προς την υιοθέτηση πιο σύγχρονων μουσικοπαιδαγωγικών προσεγγίσεων σε μαθήματα κλασικής
κιθάρας.
Date Issued
2021-09-24
Department
Publisher
Σχολή Επιστημών της Αγωγής, Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών : Μεταπτυχιακό Μουσική Παιδαγωγική