Options
Διερεύνηση των βιωμάτων και της διαχείρισης της ακαδημαϊκής ταυτότητας και ταυτότητας αναπηρίας των φοιτητών ή φοιτητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στα ιδρύματα Ανώτατης εκπαίδευσης στην Κύπρο: Κριτική Ανάλυση Λόγου
Author(s)
Χρυσοστόμου, Άντρια
Advisor(s)
Λιασίδου, Αναστασία
Abstract
Η μελέτη αυτή εξέτασε την αμφίδρομη επιρροή ανάμεσα στα βιώματα και την διαμόρφωση και διαχείριση των ταυτοτήτων για τους φοιτητές/ φοιτήτριες με αναπηρία. Είχε στόχο να περιγράψει τις εμπειρίες, τη διαμόρφωση ταυτοτήτων και την διαχείριση της πτυχής της ταυτότητας «φοιτητής/φοιτήτρια με αναπηρία» των φοιτητών/φοιτητριών με αναπηρία στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η ανάλυση έγινε με τη χρήση κριτικής ανάλυσης λόγου για το λόγο 17 συμμετεχόντων φοιτητών/φοιτητριών
με αναπηρία που φοιτούν στα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης στην Κύπρο. Μέσα από το επίπεδο ανάλυσης της περιγραφής εντοπίστηκαν εννιά σημαντικοί παράγοντες με υποκατηγορίες που επηρεάζουν τόσο τις εμπειρίες των συμμετεχόντων, όσο και τις πτυχές ταυτοτήτων που διαμορφώνονται αλλά και τη διαχείριση της πτυχής της ταυτότητας «φοιτητής/φοιτήτρια με αναπηρία» εκ μέρους τους. Μέσα από το επίπεδο ερμηνείας παρατηρήθηκε μια ποικιλομορφία βιωμάτων, πτυχών ταυτοτήτων και τρόπου
διαχείρισης της ταυτότητάς τους ως «φοιτητές/φοιτήτριες με αναπηρία», και μπορούν να χωριστούν σε θετικά, αρνητικά και ουδέτερα, αρνητικές, θετικές και ουδέτερες πτυχές ταυτοτήτων και διαχείριση της πτυχής της ταυτότητάς τους ως «φοιτητές/φοιτήτριες με αναπηρία» που οδηγούσε σε θετικά, αρνητικά και ουδέτερα βιώματα και πτυχές ταυτοτήτων ταυτόχρονα. Μέσα από το επίπεδο της εξήγησης φάνηκε ότι η αλληλεπίδραση των ιδεολογιών των συμμετεχόντων με τις ιδεολογίες στην εποχή και τις ιδεολογίες στην πολιτική που βιώνουν, οδηγεί σε αποκαταστατικές, αναπηροποιητικές και ενδυναμωτικές εμπειρίες, σε
εξαρτώμενες, παθητικοποιημένες ή στιγματιστικές και ακτιβιστικές ή ενεργητικοποιητικές πτυχές ταυτοτήτων και σε διαχείριση της πτυχής «φοιτητής/φοιτήτρια με αναπηρία» με την απόκρυψη, αποκάλυψη και κατά περίπτωση αποκάλυψη της αναπηρίας τους. Τέλος φάνηκε ότι η αλληλεπίδραση των εμπειριών και των ταυτοτήτων εκφράζεται από κάποιες ενδεχόμενες δράσεις οι οποίες μπορεί να επιτελούνται από τους φοιτητές/φοιτήτριες με αναπηρία και οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν στη δημιουργία θετικότερων βιωμάτων για τους φοιτητές/ φοιτήτριες με αναπηρία αλλά και στη διαμόρφωση, διαχείριση και αναγνώριση θετικών και ενδυναμωτικών ταυτοτήτων από αυτούς στο πλαίσιο των σπουδών τους. Προτείνεται η εστίαση μελλοντικών ερευνών στη διερεύνηση των δεξιότητών του αυτοκαθορισμού, αυτορρύθμισης και αυτουποστήριξης και στη απόκτηση και χρήση τους από τους
φοιτητές/φοιτήτριες με αναπηρία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφού η υφιστάμενη έρευνα δείχνει τη σημαντικότητά τους στη δημιουργία αυτών των θετικότερων βιωμάτων και ενδυναμωτικών ταυτοτήτων .
με αναπηρία που φοιτούν στα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης στην Κύπρο. Μέσα από το επίπεδο ανάλυσης της περιγραφής εντοπίστηκαν εννιά σημαντικοί παράγοντες με υποκατηγορίες που επηρεάζουν τόσο τις εμπειρίες των συμμετεχόντων, όσο και τις πτυχές ταυτοτήτων που διαμορφώνονται αλλά και τη διαχείριση της πτυχής της ταυτότητας «φοιτητής/φοιτήτρια με αναπηρία» εκ μέρους τους. Μέσα από το επίπεδο ερμηνείας παρατηρήθηκε μια ποικιλομορφία βιωμάτων, πτυχών ταυτοτήτων και τρόπου
διαχείρισης της ταυτότητάς τους ως «φοιτητές/φοιτήτριες με αναπηρία», και μπορούν να χωριστούν σε θετικά, αρνητικά και ουδέτερα, αρνητικές, θετικές και ουδέτερες πτυχές ταυτοτήτων και διαχείριση της πτυχής της ταυτότητάς τους ως «φοιτητές/φοιτήτριες με αναπηρία» που οδηγούσε σε θετικά, αρνητικά και ουδέτερα βιώματα και πτυχές ταυτοτήτων ταυτόχρονα. Μέσα από το επίπεδο της εξήγησης φάνηκε ότι η αλληλεπίδραση των ιδεολογιών των συμμετεχόντων με τις ιδεολογίες στην εποχή και τις ιδεολογίες στην πολιτική που βιώνουν, οδηγεί σε αποκαταστατικές, αναπηροποιητικές και ενδυναμωτικές εμπειρίες, σε
εξαρτώμενες, παθητικοποιημένες ή στιγματιστικές και ακτιβιστικές ή ενεργητικοποιητικές πτυχές ταυτοτήτων και σε διαχείριση της πτυχής «φοιτητής/φοιτήτρια με αναπηρία» με την απόκρυψη, αποκάλυψη και κατά περίπτωση αποκάλυψη της αναπηρίας τους. Τέλος φάνηκε ότι η αλληλεπίδραση των εμπειριών και των ταυτοτήτων εκφράζεται από κάποιες ενδεχόμενες δράσεις οι οποίες μπορεί να επιτελούνται από τους φοιτητές/φοιτήτριες με αναπηρία και οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν στη δημιουργία θετικότερων βιωμάτων για τους φοιτητές/ φοιτήτριες με αναπηρία αλλά και στη διαμόρφωση, διαχείριση και αναγνώριση θετικών και ενδυναμωτικών ταυτοτήτων από αυτούς στο πλαίσιο των σπουδών τους. Προτείνεται η εστίαση μελλοντικών ερευνών στη διερεύνηση των δεξιότητών του αυτοκαθορισμού, αυτορρύθμισης και αυτουποστήριξης και στη απόκτηση και χρήση τους από τους
φοιτητές/φοιτήτριες με αναπηρία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφού η υφιστάμενη έρευνα δείχνει τη σημαντικότητά τους στη δημιουργία αυτών των θετικότερων βιωμάτων και ενδυναμωτικών ταυτοτήτων .
Date Issued
2022-12-07
Department
Publisher
Σχολή Επιστημών της Αγωγής, Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών : Τμήμα Επιστημών της Αγωγής : Πρόγραμμα Σπουδών Διδακτορικό Πρόγραμμα «Επιστήμες της Αγωγής»