Options
Το μουσικό βίντεο δημοφιλούς μουσικής στη μουσική διδασκαλία- μάθηση σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών " Νέο Σχολείο" και τις απόψεις εκπαιδευτικών Μουσικής : Ποιοτική Έρευνα
Author(s)
Κοσμίδης, Χρήστος
Advisor(s)
Κοκκίδου, Μαίη
Abstract
Σε έναν οπτικοακουστικό και πολυµεσικό κόσµο, το µουσικό βίντεο αποτελεί έναν από τους βασικότερους τρόπους που βιώνουµε τη µουσική και έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει τις στάσεις και τις αντιλήψεις της σύγχρονης κοινωνίας. Οι σηµερινοί µαθητές αφιερώνουν σηµαντικό µέρος από τον ελεύθερο χρόνο τους στην ακρόαση θέαση µουσικών βίντεο τα οποία είναι αντιπροσωπευτικά της δηµοφιλούς κουλτούρας και αποτελούν βάση για τη δόµηση νοηµάτων. Δίνουν πρότυπα συµπεριφοράς που µπορούν να επιδράσουν στη διαµόρφωση της προσωπικής και µουσικής ταυτότητας
των µαθητών.
Η κατανόηση των µουσικών βίντεο δηµοφιλούς µουσικής αποτελεί κοµµάτι του πολυτροπικού γραµµατισµού. Η χρήση τους στη διδασκαλία-µάθηση της µουσικής έχει τη δυνατότητα: να αυξήσει την προσοχή των µαθητών, να γίνει βάση κριτικής συζήτησης, να ενισχύσει τη δηµιουργικότητα και την ικανότητα επίλυσης
προβληµάτων, και να προάγει τη διαπολιτισµική επίγνωση. Επίσης, διαµορφώνει τις σχέσεις αλληλεπίδρασης µεταξύ εκπαιδευτικών και µαθητών και µπορεί να συµβάλλει θετικά στην κοινωνική-συναισθηµατική και γνωστική-µουσική ανάπτυξη των µαθητών.
Η παρούσα έρευνα έχει σκοπό να διερευνήσει τις αντιλήψεις και στάσεις των εκπαιδευτικών για τους τρόπους χρήσης των βίντεο δηµοφιλούς µουσικής ως µέσο µουσικής διδασκαλίας-µάθησης, µε εστίαση στο επίπεδο που καλύπτονται οι ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των µαθητών από τα βίντεο δηµοφιλούς µουσικής. Επιπλέον,
εξετάζει µε ποιον τρόπο το πρόγραµµα σπουδών «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) – Νέο Πρόγραµµα Σπουδών» προτείνει τα µουσικά βίντεο δηµοφιλούς µουσικής ως εργαλείο για την υλοποίηση των στόχων του. Η έρευνα είναι ποιοτική και τα ερευνητικά εργαλεία που χρησιµοποιήθηκαν είναι ηµιδοµηµένες συνεντεύξεις και αποδόµηση του µουσικού προγράµµατος σπουδών. Σύµφωνα µε τα αποτελέσµατα της έρευνας, οι εκπαιδευτικοί δεν είναι ακόµα
εξοικειωµένοι µε τη χρήση των βίντεο δηµοφιλούς µουσικής και τα χρησιµοποιούν κυρίως για την επίτευξη εξωµουσικών στόχων. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί παρουσιάστηκαν αρκετά προσεκτικοί στα κριτήρια επιλογής των βίντεο για σχολική χρήση. Ακατάλληλα θεωρήθηκαν τα βίντεο µε εικόνες βίας, χυδαιότητας, µε υβριστικούς στίχους και µε ρατσιστικές ιδέες. Γενικά διαπιστώθηκε µία θετική τάση για την περίπτωση ένταξης των βίντεο δηµοφιλούς µουσικής στο πρόγραµµα σπουδών.
των µαθητών.
Η κατανόηση των µουσικών βίντεο δηµοφιλούς µουσικής αποτελεί κοµµάτι του πολυτροπικού γραµµατισµού. Η χρήση τους στη διδασκαλία-µάθηση της µουσικής έχει τη δυνατότητα: να αυξήσει την προσοχή των µαθητών, να γίνει βάση κριτικής συζήτησης, να ενισχύσει τη δηµιουργικότητα και την ικανότητα επίλυσης
προβληµάτων, και να προάγει τη διαπολιτισµική επίγνωση. Επίσης, διαµορφώνει τις σχέσεις αλληλεπίδρασης µεταξύ εκπαιδευτικών και µαθητών και µπορεί να συµβάλλει θετικά στην κοινωνική-συναισθηµατική και γνωστική-µουσική ανάπτυξη των µαθητών.
Η παρούσα έρευνα έχει σκοπό να διερευνήσει τις αντιλήψεις και στάσεις των εκπαιδευτικών για τους τρόπους χρήσης των βίντεο δηµοφιλούς µουσικής ως µέσο µουσικής διδασκαλίας-µάθησης, µε εστίαση στο επίπεδο που καλύπτονται οι ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των µαθητών από τα βίντεο δηµοφιλούς µουσικής. Επιπλέον,
εξετάζει µε ποιον τρόπο το πρόγραµµα σπουδών «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) – Νέο Πρόγραµµα Σπουδών» προτείνει τα µουσικά βίντεο δηµοφιλούς µουσικής ως εργαλείο για την υλοποίηση των στόχων του. Η έρευνα είναι ποιοτική και τα ερευνητικά εργαλεία που χρησιµοποιήθηκαν είναι ηµιδοµηµένες συνεντεύξεις και αποδόµηση του µουσικού προγράµµατος σπουδών. Σύµφωνα µε τα αποτελέσµατα της έρευνας, οι εκπαιδευτικοί δεν είναι ακόµα
εξοικειωµένοι µε τη χρήση των βίντεο δηµοφιλούς µουσικής και τα χρησιµοποιούν κυρίως για την επίτευξη εξωµουσικών στόχων. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί παρουσιάστηκαν αρκετά προσεκτικοί στα κριτήρια επιλογής των βίντεο για σχολική χρήση. Ακατάλληλα θεωρήθηκαν τα βίντεο µε εικόνες βίας, χυδαιότητας, µε υβριστικούς στίχους και µε ρατσιστικές ιδέες. Γενικά διαπιστώθηκε µία θετική τάση για την περίπτωση ένταξης των βίντεο δηµοφιλούς µουσικής στο πρόγραµµα σπουδών.
Date Issued
2021-08-10
Department
Publisher
Σχολή Επιστημών της Αγωγής, Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών : Μεταπτυχιακό Μουσική Παιδαγωγική