Options
«Έμφυλα στερεότυπα στην αστική λαϊκή μουσική: μελέτη περίπτωσης μαθήτριας που παίζει μπουζούκι σε Μουσικό Σχολείο στο γεωγραφικό διαμέρισμα της Θράκη
Author(s)
Μαυροκεφαλίδης, Παντελής
Advisor(s)
Παπαζαχαρίου - Χριστοφόρου, Μαρία
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά τις σκέψεις, απόψεις και αντιλήψεις μίας περίπτωσης μαθήτριας της Α΄ Λυκείου, σε Μουσικό Σχολείο της Ελλάδας, η οποία παίζει μπουζούκι. Η έρευνα εστιάζει στην ανάδειξη των βιωμάτων της μαθήτριας, κατά την
εμπλοκή της στη διαδικασία μουσικής διδασκαλίας-μάθησης στο Μουσικό Σχολείο όπου φοιτά, με ένα στερεοτυπικά ανδρικό όργανο. Περιγράφονται και αναλύονται οι εμπειρίες της από το μουσικό σύνολο μπουζουκιών στο οποίο συμμετείχε και τον τρόπο που τα παραπάνω διαμορφώνουν τη μουσική της ταυτότητας. Για την καλύτερη κατανόηση του φαινομένου,
εκτός από τη μαθήτρια, στην έρευνα συμμετείχαν και τρεις συμμαθητές της, μέλη του λαϊκού συνόλου του Μουσικού Σχολείου στο οποίο έγινε η έρευνα. Τα ποιοτικά δεδομένα της έρευνας συλλέχθηκαν σε χρονικό διάστημα τεσσάρων μηνών, μέσω ατομικών και ομαδικών ημιδομημένων συνεντεύξεων, καθώς και από τα ημερολόγια αναστοχασμού που διατηρούσε η μαθήτρια κατά τη διάρκεια της εκπόνησης της έρευνας. Η θεματική ανάλυση των δεδομένων κατέδειξε πως τα στερεότυπα φύλου σε σχέση με το μπουζούκι και τη λαϊκή μουσική, στη συγκεκριμένη περίπτωση μαθήτριας, δεν ήταν ισχυρά. Η διασταύρωση των δεδομένων κατέδειξε ότι οι μεμονωμένες στερεοτυπικές συμπεριφορές οι οποίες διαφάνηκαν να υπάρχουν στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον της περίπτωσης μαθήτριας που διερευνήθηκε, δεν ήταν τόσο ισχυρά ώστε να την αποτρέψουν από την επιλογή της να ασχοληθεί με το συγκεκριμένο μουσικό όργανο. Αντίθετα η συγκεκριμένη μαθήτρια έκφρασε ότι είχε ψηλά κίνητρα να συνεχίσει την ενασχόλησή της με το μπουζούκι και ένιωθε αυτοπεποίθηση να υπηρετήσει τη λαϊκή μουσική και στο μέλλον. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας αφορούν τη συγκεκριμένη μελέτη περίπτωσης μαθήτριας, και δεν μπορούν να γενικευτούν. Παρόλα αυτά επιδιώκουν να δώσουν ένα εποικοδομητικό πλαίσιο για αναστοχασμό και κριτική σκέψη σε ζητήματα έμφυλων στερεοτύπων που αφορούν στην
εκμάθηση και εκτέλεση του μπουζουκιού, αλλά και άλλων μουσικών οργάνων με ανάλογη έμφυλη φόρτιση.
εμπλοκή της στη διαδικασία μουσικής διδασκαλίας-μάθησης στο Μουσικό Σχολείο όπου φοιτά, με ένα στερεοτυπικά ανδρικό όργανο. Περιγράφονται και αναλύονται οι εμπειρίες της από το μουσικό σύνολο μπουζουκιών στο οποίο συμμετείχε και τον τρόπο που τα παραπάνω διαμορφώνουν τη μουσική της ταυτότητας. Για την καλύτερη κατανόηση του φαινομένου,
εκτός από τη μαθήτρια, στην έρευνα συμμετείχαν και τρεις συμμαθητές της, μέλη του λαϊκού συνόλου του Μουσικού Σχολείου στο οποίο έγινε η έρευνα. Τα ποιοτικά δεδομένα της έρευνας συλλέχθηκαν σε χρονικό διάστημα τεσσάρων μηνών, μέσω ατομικών και ομαδικών ημιδομημένων συνεντεύξεων, καθώς και από τα ημερολόγια αναστοχασμού που διατηρούσε η μαθήτρια κατά τη διάρκεια της εκπόνησης της έρευνας. Η θεματική ανάλυση των δεδομένων κατέδειξε πως τα στερεότυπα φύλου σε σχέση με το μπουζούκι και τη λαϊκή μουσική, στη συγκεκριμένη περίπτωση μαθήτριας, δεν ήταν ισχυρά. Η διασταύρωση των δεδομένων κατέδειξε ότι οι μεμονωμένες στερεοτυπικές συμπεριφορές οι οποίες διαφάνηκαν να υπάρχουν στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον της περίπτωσης μαθήτριας που διερευνήθηκε, δεν ήταν τόσο ισχυρά ώστε να την αποτρέψουν από την επιλογή της να ασχοληθεί με το συγκεκριμένο μουσικό όργανο. Αντίθετα η συγκεκριμένη μαθήτρια έκφρασε ότι είχε ψηλά κίνητρα να συνεχίσει την ενασχόλησή της με το μπουζούκι και ένιωθε αυτοπεποίθηση να υπηρετήσει τη λαϊκή μουσική και στο μέλλον. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας αφορούν τη συγκεκριμένη μελέτη περίπτωσης μαθήτριας, και δεν μπορούν να γενικευτούν. Παρόλα αυτά επιδιώκουν να δώσουν ένα εποικοδομητικό πλαίσιο για αναστοχασμό και κριτική σκέψη σε ζητήματα έμφυλων στερεοτύπων που αφορούν στην
εκμάθηση και εκτέλεση του μπουζουκιού, αλλά και άλλων μουσικών οργάνων με ανάλογη έμφυλη φόρτιση.
Date Issued
2022-02-14
Department
Publisher
Σχολή Επιστημών της Αγωγής, Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών : Τμήμα Τεχνών : Πρόγραμμα Σπουδών MMus Μουσική Παιδαγωγική (εξ Αποστάσεως)