Options
Οι ενοποιημένες επικοινωνίες μάρκετινγκ στην διαδικασία προσέλκυσης φοιτητών σε πανεπιστημιακά ιδρύματα στην Κύπρο
Author(s)
Δημητρούλλας, Κωνσταντίνος
Abstract
Η σημαντικότητα της διαφήμισης στο σύνολο των δραστηριοτήτων μιας επιχείρησης διαφαίνεται από το γεγονός ότι τα τελευταία 30 και πλέον χρόνια στον τομέα αυτό παρουσιάζεται κατά μέσον όρο ετήσια αύξηση δαπανών της τάξης του 7% (Τραϊφόρου, 2013). Μια μεγάλη καινοτομία των τελευταίων ετών είναι η προσθήκη στα παραδοσιακά εργαλεία επικοινωνίας όπως ραδιόφωνο, τηλεόραση, προσωπικές πωλήσεις κ.α., του διαδικτυακού μάρκετινγκ. Την ίδια στιγμή οι εταιρίες προσπαθούν να προσαρμόσουν τα μηνύματα από τα διάφορα εργαλεία επικοινωνίας που χρησιμοποιούν ώστε να εκπέμπεται ένα κοινό, συναφές μήνυμα για μεγιστοποίηση της συνδυασμένης αποτελεσματικότητας τους.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ πανεπιστημίων στο νησί, αλλά και γενικότερα, ωθεί τα ιδρύματα να υιοθετήσουν τις διάφορες πρακτικές και εργαλεία επικοινωνίας που χρησιμοποιούνται και από τις επιχειρήσεις στην προσπάθεια τους για προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού αλλά και πιο ψηλού επιπέδου φοιτητών στα προγράμματα σπουδών που προσφέρουν. Η εργασία αυτή επικεντρώνεται στην διερεύνηση της αποτελεσματικότητας των διαφόρων εργαλείων επικοινωνίας για προώθηση προγραμμάτων σπουδών αλλά και της συνδυασμένης δράσης που μπορεί να έχουν στις κατηγορίες, «Μαθητές», «Φοιτητές» και «Γονείς» αλλά και στις υποκατηγορίες «Άριστοι μαθητές» και «Άριστοι φοιτητές». Έχει εντοπιστεί ότι για όλες τις κατηγορίες η πιο σημαντική μέθοδος επικοινωνίας είναι οι διάφορες εκδηλώσεις του διαδικτυακού μάρκετινγκ και ο συνδυασμός τους. Έχει εντοπιστεί όμως ότι άλλοι μέθοδοι επικοινωνίας διαφέρουν σε αποτελεσματικότητα μεταξύ των διαφόρων κατηγοριών.
Η εργασία αυτή αναζητεί επίσης να εντοπίσει τα πιο σημαντικά κριτήρια από πλευράς της αγοράς στην επιλογή πανεπιστημιακού ιδρύματος. Σε όλες τις κατηγορίες αλλά και υποκατηγορίες η εικόνα είναι παρόμοια με τα δύο πιο σημαντικά κριτήρια να είναι η ύπαρξη του κλάδου σπουδών που ψάχνει ο μαθητής/φοιτητής αλλά και η ευκολία εξεύρεσης εργασίας μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του. Το λιγότερο σημαντικό κριτήριο στην επιλογή πανεπιστημιακού ιδρύματος, από αυτά που ρωτήθηκαν οι συμμετέχοντες όλων των κατηγοριών, έχει εντοπιστεί να είναι η γνώμη των φίλων τους για το ίδρυμα.
Περεταίρω, η εργασία διερευνά την επίδραση που έχουν στην αγορά οι εκδηλώσεις δημοσίας προβολής από πλευράς πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Τα δεδομένα που έχουν συλλεγεί υποστηρίζουν ότι η επίδραση των εκδηλώσεων αυτών έχει πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο στις ομάδες «Μαθητές» και «Φοιτητές» από ότι στην κατηγορία «Γονείς». Επίσης έχει εντοπιστεί ότι η εκδήλωση με την μεγαλύτερη επίδραση για κάθε μία κατηγορίες «Μαθητές», «Φοιτητές» και «Γονείς» είναι διαφορετική, με τους πρώτους να προτιμούν το πανεπιστήμιο να έχει περιβαλλοντική δράση, τους δεύτερους να ασχολείται με τον εθελοντισμό ενώ τους τελευταίους να διοργανώνει εκπαιδευτικούς διαγωνισμούς και παιχνίδια.
Τέλος η εργασία πραγματεύεται με διάφορες πτυχές της φοίτησης οι οποίες θα μπορούσαν να ωθήσουν ένα απόφοιτο/φοιτητή στο να προωθήσει το πανεπιστημιακό ίδρυμα που σπούδασε σε κάποιο φίλο/συγγενή του και άρα να χρησιμοποιήσει με τον τρόπο αυτό το πανεπιστήμιο το εργαλείο επικοινωνίας «Από στόμα σε στόμα» (Word of mouth). Έχει διαφανεί ότι οι παράγοντες που διερευνήθηκαν μπορούν μόνο μερικώς να προβλέψουν την ένταση με την οποία ένας φοιτητής μπορεί να προωθήσει το πανεπιστημιακό ίδρυμα σπουδών του. Η διαδικασία χρήζει περεταίρω διερεύνησης.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ πανεπιστημίων στο νησί, αλλά και γενικότερα, ωθεί τα ιδρύματα να υιοθετήσουν τις διάφορες πρακτικές και εργαλεία επικοινωνίας που χρησιμοποιούνται και από τις επιχειρήσεις στην προσπάθεια τους για προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού αλλά και πιο ψηλού επιπέδου φοιτητών στα προγράμματα σπουδών που προσφέρουν. Η εργασία αυτή επικεντρώνεται στην διερεύνηση της αποτελεσματικότητας των διαφόρων εργαλείων επικοινωνίας για προώθηση προγραμμάτων σπουδών αλλά και της συνδυασμένης δράσης που μπορεί να έχουν στις κατηγορίες, «Μαθητές», «Φοιτητές» και «Γονείς» αλλά και στις υποκατηγορίες «Άριστοι μαθητές» και «Άριστοι φοιτητές». Έχει εντοπιστεί ότι για όλες τις κατηγορίες η πιο σημαντική μέθοδος επικοινωνίας είναι οι διάφορες εκδηλώσεις του διαδικτυακού μάρκετινγκ και ο συνδυασμός τους. Έχει εντοπιστεί όμως ότι άλλοι μέθοδοι επικοινωνίας διαφέρουν σε αποτελεσματικότητα μεταξύ των διαφόρων κατηγοριών.
Η εργασία αυτή αναζητεί επίσης να εντοπίσει τα πιο σημαντικά κριτήρια από πλευράς της αγοράς στην επιλογή πανεπιστημιακού ιδρύματος. Σε όλες τις κατηγορίες αλλά και υποκατηγορίες η εικόνα είναι παρόμοια με τα δύο πιο σημαντικά κριτήρια να είναι η ύπαρξη του κλάδου σπουδών που ψάχνει ο μαθητής/φοιτητής αλλά και η ευκολία εξεύρεσης εργασίας μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του. Το λιγότερο σημαντικό κριτήριο στην επιλογή πανεπιστημιακού ιδρύματος, από αυτά που ρωτήθηκαν οι συμμετέχοντες όλων των κατηγοριών, έχει εντοπιστεί να είναι η γνώμη των φίλων τους για το ίδρυμα.
Περεταίρω, η εργασία διερευνά την επίδραση που έχουν στην αγορά οι εκδηλώσεις δημοσίας προβολής από πλευράς πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Τα δεδομένα που έχουν συλλεγεί υποστηρίζουν ότι η επίδραση των εκδηλώσεων αυτών έχει πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο στις ομάδες «Μαθητές» και «Φοιτητές» από ότι στην κατηγορία «Γονείς». Επίσης έχει εντοπιστεί ότι η εκδήλωση με την μεγαλύτερη επίδραση για κάθε μία κατηγορίες «Μαθητές», «Φοιτητές» και «Γονείς» είναι διαφορετική, με τους πρώτους να προτιμούν το πανεπιστήμιο να έχει περιβαλλοντική δράση, τους δεύτερους να ασχολείται με τον εθελοντισμό ενώ τους τελευταίους να διοργανώνει εκπαιδευτικούς διαγωνισμούς και παιχνίδια.
Τέλος η εργασία πραγματεύεται με διάφορες πτυχές της φοίτησης οι οποίες θα μπορούσαν να ωθήσουν ένα απόφοιτο/φοιτητή στο να προωθήσει το πανεπιστημιακό ίδρυμα που σπούδασε σε κάποιο φίλο/συγγενή του και άρα να χρησιμοποιήσει με τον τρόπο αυτό το πανεπιστήμιο το εργαλείο επικοινωνίας «Από στόμα σε στόμα» (Word of mouth). Έχει διαφανεί ότι οι παράγοντες που διερευνήθηκαν μπορούν μόνο μερικώς να προβλέψουν την ένταση με την οποία ένας φοιτητής μπορεί να προωθήσει το πανεπιστημιακό ίδρυμα σπουδών του. Η διαδικασία χρήζει περεταίρω διερεύνησης.
Date Issued
2020-04-29
Department
Publisher
Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων : Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων