Occupational Safety and Health / Επαγγελματική Ασφάλεια και Υγεία
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Occupational Safety and Health / Επαγγελματική Ασφάλεια και Υγεία by Subject "θεσμοθετημένο πλαίσιο για τη σχολική χορωδία."
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- PublicationΗ λειτουργία και η μουσικοπαιδαγωγική αξία της σχολικής χορωδίας στο δημοτικό σχολείο και στη σχολική ζωή στην Ελλάδα : ποιοτική έρευνα(Σχολή Επιστημών Αγωγής, Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών : Τμήμα Τεχνών : Μεταπτυχιακό Μουσική Παιδαγωγική, 2021-09)
;Πίτσου, ΔήμητραΚοκκίδου, ΜαίηΗ σχολική χορωδία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση συμβάλλει στη μουσική εκπαίδευση και στην ολιστική ανάπτυξη των μαθητών, ενώ παράλληλα υπηρετεί τους σκοπούς της εκπαίδευσης στο πλαίσιο της σχολικής ζωής όπως είναι, η κοινωνική ανάπτυξη, η κοινωνική-συναισθηματική καλλιέργεια, η συλλογικότητα και η συνεργατικότητα, η αισθητική απόλαυση. Η ολιστική εμπλοκή των μαθητών σε σχολικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της σχολικής ζωής που καλλιεργούν την προσωπικότητα, το σύστημα ηθικών αξιών, τη στάση και τη συμπεριφορά, τη διαμόρφωση της ταυτότητας, αποτελεί πρόκληση για το σημερινό δημόσιο σχολείο. Η εφαρμογή σχολικών δραστηριοτήτων στη σχολική ζωή στοχεύει, πέρα από τη διδασκαλία-μάθηση, στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που αφορούν στην πραγματική ζωή. Στη σχολική χορωδία μαθητές και εκπαιδευτικοί αλληλεπιδρούν από την ενασχόλησή τους με το ομαδικό τραγούδι ενώ ο συλλογικός της χαρακτήρας αποτελεί πρόταση για την εμπλοκή όλων των μαθητών χωρίς διακρίσεις, καθώς καλλιεργεί την ομαδικότητα και τις ίσες ευκαιρίες. Ο σκοπός της έρευνας αφορά στο να διερευνηθεί το πλαίσιο λειτουργίας, η οργάνωση και η μουσικοπαιδαγωγική αξία της σχολικής χορωδίας στο δημοτικό σχολείο. Η παρούσα ερευνητική εργασία προσεγγίζει τους τομείς ολόπλευρης ανάπτυξης των μαθητών, αναφορικά με το αν οι διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα στο πλαίσιο του χορωδιακού συνόλου συμβάλλουν στην ολιστική ανάπτυξη της προσωπικότητας. Παράλληλοι στόχοι της έρευνας ήταν να εντοπιστούν δυσλειτουργίες και προβλήματα στη βάση οργάνωσης και δράσης σύμφωνα με το θεσμοθετημένο πλαίσιο, όπως και να προσδιοριστούν οι συνθήκες λειτουργίας της σχολικής χορωδίας στο πλαίσιο της σχολικής ζωής στο δημοτικό σχολείο. Τα ερευνητικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν η χρήση ημιδομημένων συνεντεύξεων. Οι συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν δια ζώσης, κατά μόνας με κάθε ερωτηθέντα και ομαδικά σε γκρουπ εστίασης υπό τον τύπο της συζήτησης. Η λειτουργία της χορωδίας στο δημοτικό σχολείο θα μπορούσε να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της μουσικής εκπαίδευσης των μαθητών όχι μόνο για την ίδια τη μουσική, αλλά και για τις εξωμουσικές της ωφέλειες, αφού τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν πως οι μαθητές αναπτύσσουν όλους τους τομείς ολιστικής ανάπτυξης με τη συμμετοχή τους στη σχολική χορωδία. Δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να ανακαλύψουν και να καλλιεργήσουν τα ιδιαίτερα ταλέντα τους και την αυθόρμητη κλίση τους στη μουσική. Παράλληλα εμπλουτίζεται η σχολική τους ζωή με σημαντικές εμπειρίες που συνδέονται με την πραγματική ζωή, καθώς η μουσική δραστηριότητα της σχολικής χορωδίας ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές που επίσημα θεσμοθετούνται από την πολιτεία για τη σχολική ζωή των μαθητών. Παρόλα αυτά σύμφωνα με την έρευνα, υπάρχουν προβλήματα στο πλαίσιο λειτουργίας της σχολικής χορωδίας καθώς εκλείπει ένα ολοκληρωμένο θεσμοθετημένο πλαίσιο αναφορικά με τις παραμέτρους που οργανώνεται στην πράξη και σε συνάρτηση με τις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών μουσικής. Επίσης, η έρευνα έδειξε ότι οι προδιαγραφές στο θεσμοθετημένο πλαίσιο για τη σχολική ζωή δεν συνάδουν με τον τρόπο λειτουργίας της σχολικής δραστηριότητας της χορωδίας στο δημοτικό σχολείο. Παράλληλα το μουσικό ΠΣ για το δημοτικό σχολείο, δεν αξιοποιεί τη σχολική χορωδία αναλογικά με τις ωφέλειές της για τη μουσική εκπαίδευση και την ολιστική ανάπτυξη των μαθητών.